Ten rodzaj terapii wykorzystujemy u dzieci, u których występują zachowania wskazujące na problemy z integracją sensoryczną:
Dziecko jest niespokojne, płaczliwe,
Ma kłopoty z zaśnięciem, często wybudza się w nocy,
Ma trudności z jedzeniem,
Jest niezdarne, słabo skoordynowane, ma trudności z ubieraniem się,
Nie jest samodzielne,
Ma problemy z utrzymaniem równowagi, często przewraca się nawet na prostej drodze,
Czuje się niepewnie na niestabilnym podłożu np. Na materacu,
Wpada na stojące przedmioty,
Ma problemy z koncentracją uwagi, często się rozprasza,
Przyjmuje nieprawidłową postawę przy stoliku lub ławce, podpiera głowę, zjeżdża z krzesła,
Jest nadruchliwe, nie może usiedzieć w jednym miejscu, często zmienia aktywności i pozycje ciała,
Nadmiernie uwielbia karuzele i huśtawki lub ich unika,
Oraz wykorzystywany jest w sytuacjach:
Porusza się nieadekwatnie do sytuacji - zbyt wolno lub zbyt szybko,
Jest impulsywne, nadwrażliwe emocjonalnie, często się obraża, bywa uparte, niezadowolone bez przyczyny, ciężko zrozumieć przyczynę jego zachowania,
Trudno mu nauczyć się jazdy na rowerze lub hulajnodze,
Przejawia duży lęk przed upadkiem lub wysokością, okazuje niepokój, gdy musi oderwać nogi od podłogi, np. wejść na schody,
Nie lubi się przytulać, nie lubi niespodziewanego dotyku lub przeciwnie nadmiernie obściskuje, dąży do mocnego kontaktu fizycznego,
Zwykle odmawia ubierania nowych rzeczy, woli nosić stare, sprawdzone,
Przeszkadzają mu brudne dłonie, unika brudzących zabaw,
Nieadekwatnie dopasowuje siłę, jaką trzeba wykorzystać do zadania,
Unika zabaw zespołowych z kolegami, rodzeństwem, jest kiepskim zawodnikiem w zespole – myli kierunki, jest zagubione na boisku,
Sprawia wrażenie, że nigdy się nie męczy lub wręcz przeciwnie męczy się bardzo szybko,
Ma problemy z zaplanowaniem ruchu, nie wie od czego zacząć wykonanie nowej czynności
W nowym miejscu czuje się zagubione, potrzebuje sporo czasu, by się odnaleźć w otoczeniu,
Uwielbia ekstremalne przeżycia np. skoki na głęboka wodę, szybką jazda na nartach na tzw. „krechę”, szybkie zjeżdżalnie wodne, ciągle mu mało, nie zwraca uwagi na niebezpieczeństwo.
Ma trudności szkolne np. z czytaniem i pisaniem, cięciem nożyczkami, odwraca litery, cyfry, ma trudności w przepisywaniu z tablicy, nie ma dominacji jednej ręki.
Zachowania, wskazujące na możliwe trudności z Integracją Sensoryczną u małych dzieci:
Nadmierny płacz,
Problemy ze snem - wybudza się w nocy,
Nie lubi być brane na ręce, przytulane,
Nie toleruje spacerów,
Nie toleruje ostrego światła,
Wysoka wrażliwość na dźwięki,
Płacz podczas kąpieli,
Nie lubi jeździć samochodem,
Trudności z jedzeniem,
Nie znosi dotykać dłonią lub stopami różnych faktur np. piasku, trawy,
Unikanie kontaktu wzrokowego,
Bycie ciągłym ruchu, potykanie się o własne stopy,
Nadmiernie spokój,
Trudności z koncentracją uwagi (na miarę swojego wieku), nie jest w stanie dłużą chwilę bawić się jedną zabawką lub nie potrafi zorganizować sobie prostej zabawy.