Integracja Sensoryczna

„Im wrażliwszy będziesz na zjawisko integracji sensorycznej w swym dziecku, tym lepiej będziesz mógł mu pomóc wieść szczęśliwe życie pełne sukcesów”.

Jest to umiejętność odczuwania, rozumienia i organizacji informacji, która jest dostarczana przez zmysły z otoczenia i własnego organizmu. Pozwala na segregację, porządkowanie i składanie bodźców w pełne części mózgu. Bierze swój początek w łonie mamy, kiedy mózg dziecka wyczuwa jej ruchy ciała. Aby przez pierwszy rok życia wykształciły się umiejętności ruchomości i stania, musi nastąpić integracja sensoryczna na szeroką skalę!

5 zmysłów w naszym ciele: Zewnętrzne bodźce dają pożywienie dla mózgu. Każdy z nich stanowi swego rodzaju informację. Bez nieustannego dopływu bodźców układ nerwowy nie rozwija się dostatecznie. Aby mózg prawidłowo funkcjonował i się rozwijał, potrzebuje zróżnicowanej diety sensorycznej.

Zmysły mówią nam, co znajduje się w odległości od naszego ciała, co znajduje się na nim, co w nie wnika, gdzie i jak się ono porusza, jakie pozycje ma przybrać oraz co dzieje się w jego wnętrzu.

Wyróżniamy takie zmysły, jak:

  • zmysł wzroku
  • zmysł słuchu
  • zmysł smaku
  • zmysł węchu
  • zmysł dotyku

Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z istnienia trzech układów sensorycznych:

  • dotykowego,
  • przedsionkowego,
  • proprioreceptywnego.

Powinny one prawidłowo funkcjonować oraz współpracować ze sobą. Inaczej dziecko może mieć kłopoty w interakcji z otoczeniem i rozpoznawaniem sygnałów wysyłanych przez własny organizm.

Układ dotykowy

Pozwala na odczuwanie gorąca lub zimna, odróżnianie ostrego od tępego, szorstkiego od gładkiego. Dzięki temu układowi rozpoznajemy przedmiot za pomocą dotyku, bólu, ciśnienia.

Układ przedsionkowy

Umożliwia koordynacje ruchu oczu, głowy i ciała. Pozwala huśtać się na huśtawce, balansować na równoważni, utrzymać równowagę, kiedy się potkniemy.

Układ proprioreceptywny

Dostarcza informacje przez mięśnie i stawy o pozycji naszego ciała. Dlatego stoimy bez przewracania się, używamy bez problemu długopisu lub kozłujemy piłką.

Objawy:

  • nadwrażliwość na dotyk, ruch, bodźce wzrokowe i słuchowe Dziecko przytłoczone przez kolory, zapachy, powierzchnie, dźwięki i dotknięcia innych osób może zakrywać oczy, uszy, zatykać nos, krztusić się, wymiotować, krzyczeć, zastygać bez ruchu. Może również nie chcieć uczestniczyć w zabawach i zajęciach lub unikać kąpieli, mycie zębów, czesanie włosów.
  • zbyt mała wrażliwość na dotyk, ruch, bodźce słuchowe i wzrokowe Dziecko może skakać, zderzać się z przedmiotami, tarzać po podłodze, popychać lub taranować kolegów, przewracać się i potykać, potrząsać różnymi częściami ciała, kręcić się. Stara się zastąpić przerwane doświadczenie zmysłowe nowym, intensywnym.
  • zbyt wysoki lub niski poziom aktywności Wszędzie go pełno i zachowuje się w sposób letargiczny. Wszystko przychodzi mu z trudem.
  • problemy z koordynacją Ma trudności ze swobodnym poruszaniem się i poczuciem równowagi.
  • opóźnienia w rozwoju mowy i zdolności językowych
  • opóźnienia w rozwoju zdolności ruchowych W zakresie rozwoju siły, elastyczności mięśni, swobody ruchów, koordynacji, percepcji wzrokowej i małej motoryki.
  • problemy ze skupieniem się i nauką
  • niska samoocena Przez sposób funkcjonowania układu nerwowego dziecko może odczuwać frustrację oraz niedopasowanie i negatywne reakcje otoczenie na jego zachowanie.
  • kłopoty z dobrą organizacją Dziecko nie potrafi utrzymać porządku, ma trudność z planowaniem i przygotowaniem, łatwo ulega rozproszeniu i potrzebuje pomocy, aby doprowadzić czynność do końca.
  • kłopoty z zachowaniem Dziecko może nie chcieć słuchać, uciekać lub chować się, reagować agresją lub zamykać się, wpadać we frustrację i czuć się przytłoczone przed bodźcami. Może również nie tolerować innych osób, pokazywać zbyt wysoki lub niski poziom aktywności, unikać bliskości fizycznej, mieć kłopoty z powtarzaniem tych samych zachowań.

Jednak niewiele osób zdaje sobie sprawę z istnienia trzech układów sensorycznych:

  • dotykowego,
  • przedsionkowego,
  • proprioreceptywnego.

Powinny one prawidłowo funkcjonować oraz współpracować ze sobą. Inaczej dziecko może mieć kłopoty w interakcji z otoczeniem i rozpoznawaniem sygnałów wysyłanych przez własny organizm.

Masz pytania? Skontaktuj się z nami

Formularz kontaktowy

Konsultacje online